Când ”să fii diferit” e bine
Mă uit de multe ori la copiii mei și la prietenii lor și le analizez comportamentul. Ați observat vreodată cum au un dans permanent între a fi ca ceilalți și a fi altfel? Îmi amintesc când erau mai mici cum povesteau orice experiență nouă pe care o aveau, cu dorința de a fi percepuți ca diferiți, ca având experiențe unice și, prin extensie, fiind unici. Această diferențiere este, de cele mai multe ori, cheia succesului în viața oricăruia dintre noi, fiind elementul care ne asigură memorabilitatea, ieșirea din anonimat.
Dacă vom analiza un grup de oameni, vom vedea că fiecare își asumă un rol, rol pe care îl joacă la toate întâlnirile de grup – haiosul, organizatorul, nonconformistul, gospodarul, copilărosul, bosumflatul, pesimistul, cititul, petrecărețul și alte variațiuni (orice asemănare cu piticii din Albă ca zăpada nu are legătură cu povestea citită aseară J). Ei bine, veți vedea că dacă sunt doi gospodari în același grup va exista o ușoară dispută pentru locul de ”gospodar suprem”. Nu putem avea doi supremi, așa că unul trebuie să demonstreze că la gospodărie este mai bun decât oricine altcineva. Toate acestea vin din nevoia noastră intrinsecă de a fi unici.
Exact la fel se întâmplă și cu brandurile noastre. Pentru a fi memorabil, brandul are nevoie de această unicitate. Are nevoie să fie altfel decât toți ceilalți din același grup cu el.
Totul pornește de la consumatori. Nevoile lor sunt diferite. La fel și preferințele. Acesta este motivul pentru care atunci când analizăm piața, ne uităm la felia pe care și-a luat-o fiecare competitor de pe piață. Ce grup țintește? Care este specificitatea acestuia din punct de vedere al gusturilor, al alegerilor, al stilului de viață? Cu cât înțelegem mai bine piața, consumatorul și competitorii, cu atât oferta noastră va fi mai potrivită acestora.
De ce ne interesează asta? De cele mai multe ori toate aceste informații ajută la eficientizarea costurilor companiei pentru că dacă le înțelegem știm:
* care sunt nevoile consumatorului/ clientului – deci putem face o ofertă adecvată fără a pierde timp și cost cu încercări multiple. Putem dezvolta un produs sau un serviciu competitiv, unic, pe nevoile identificate. Dacă avem o bună cunoaștere a competiției în paralel, vom putea găsi eventualele zone de nevoie neacoperite sau vom vedea unde nevoile s-au schimbat astfel încât să ne asumăm un segment de piață liber și profitabil
* ce îi place să facă, care e viața lui – ne ajută să găsim canalele de distribuție potrivite, să îi aducem produsele cât mai la îndemână, să creem o disponibilitate a acestora.
* de unde se informează, cum își alege produsele – ne va ajuta să gândim mixul de comunicare cât mai eficient. Dacă potențialii noștri consumatori circulă des cu o anumita companie aeriană, putem gândi un parteneriat cu aceștia. Dacă folosesc anumite aplicații pe telefoanele mobile, campania noastră nu poate lipsi de acolo. Cu cât știm mai multe lucruri din viața lui, cu atât comunicarea noastră va fi mai eficientă și targetată.
Și totuși, cum te diferențiezi? Iată câteva idei care te pot ajuta:
1. Caută o nișă de piață. Există o nevoie a consumatorului care nu e deservită de nimeni? Caută o specificitate anume la produse pe care nu există la produsele de pe piață? Aia e zona pe care tu o poți acoperi. Fii acolo unde alții nu sunt! Fii unic pentru clienții tăi și vei fi sigur că te vei diferenția.
2. Rezolvă-i o problemă. Dacă vei fi curios și deschis, în discuțiile cu clienții vei descoperi că au diverse probleme legate de domeniul tău de activitate. Fii tu cel care găsește soluția pentru cele mai des întâlnite probleme. Fii deschis la recomandări de la ei. Cunosc produsele mai bine decât oricine, pentru că ei au parte de toate funcționalitățile (sau disfuncționalitățile) lor.
3. Experiența pe care clientul o are de la primul contact cu brandul tău și până la final face diferența. Ea poate determina cumpărarea de la prima etapă și loialitatea în faza finală. Dacă este tratat cu respect, dacă îi arăți cât este de important pentru tine, el va cumpăra și apoi va repeta cumpărarea. Te va recomanda și prietenilor lui. Este o experiența de care îi va face plăcere să vorbească.
4. Expertiza. Fii bun în domeniul tău. Asigură-te că te menții la curent cu trendurile în domeniul tău și pune toată această experiență în beneficiul clientului. Va reveni la tine pentru că știe că tu ești expertul și va dori să aibă un sfat avizat de la cel mai bun în domeniu.
Nu uita să și comunici ca un expert! Postează pe blogul tău, pe pagina de Facebook, pe toate canalele tale de comunicare tips & tricks care să îi poată ajuta pe oameni. Asta îi va face să aibă încredere în tine și să apeleze la serviciile tale dacă are nevoie.
5. Fii accesibil. Nu, nu despre preț vorbim de data asta, ci despre toate celelalte. Asigură-te că ești ușor de găsit, că ești disponibil pentru clienți, că găsesc oamenii ușor informații despre tine. Fii deschis și aproape de ei. Toate acestea vor înlesni contactul și îi va atrage.
6. Autenticitatea este o valoare pe care oamenii o apreciază din ce în ce mai mult, mai ales în acest context marcat de nesiguranță. Fii autentic în toată comunicarea ta și nu uita că, până la urmă, în spatele ecranului, al telefonului sau altui mediu de comunicare este tot un om. Cu nevoile, cu așteptările și dorințele lui. Dacă îți vei aminti asta, nu va exista contact care să nu fie autentic și reușit.
Într-o lume în care oamenii au ajuns la saturație legată de fals, de copii, inautenticitate, diferențiază-te. Ai numai de câștigat!
Pentru marketing autentic, cu deschidere și pasiune, te așteptăm la Colorbrands.
Nico de la Color Brands